Ίσως να έχεις διαπιστώσει ότι πολλές από τις διαφημίσεις που εμφανίζονται στο Newsfeed σου από το ίδιο το Facebook σε ενδιαφέρουν. Πώς το καταφέρνουν; Στο άρθρο αυτό σου δίνουμε πληροφορίες για τα δεδομένα που συλλέγει το Facebook για τον κάθε εγγεγραμένο χρήστη και πως τα αξιοποιεί στη συνέχεια.

Τι είδους δεδομένα συλλέγει και τελικά τι γνωρίζει το Facebook για εσένα;

Το Facebook έχει μία πολύ λεπτομερή εικόνα για σένα ως καταναλωτή, συγκεντρώνοντας πληροφορίες από την ημέρα που δημιούργησες τον λογαριασμό σου και για όσο διάστημα είναι αυτός ενεργός. Οι πληροφορίες αυτές είτε δόθηκαν από εσένα οικειοθελώς (όπως για παράδειγμα η ηλικία, το φύλο και ο τόπος κατοικίας σου) ή καταγράφηκαν από τη δραστηριότητά σου στο Facebook (μέσα από likes, shares, comments κτλ.) και άλλες ιστοσελίδες που επισκέφτηκες μέσα από την ανάγνωση των cookies.

Εκτός από τα προφανή δημογραφικά δεδομένα που λίγο πολύ τα έχεις δώσει μόνος σου για να φτιάξεις το προφίλ σου, το Facebook είναι σε θέση να γνωρίζει:

  • Το επίπεδο του εισοδήματός σου
  • Επετείους, γενέθλια, οικογενειακή κατάσταση και εάν ζεις ή όχι κοντά στο συγγενικό σου περιβάλλον
  • Εάν εργάζεσαι ή όχι σε γραφείο
  • Την μάρκα αυτοκινήτου σου και πόσα θα ξόδευες για να πάρεις καινούριο
  • Τα στοιχεία της κάρτας σου
  • Το λειτουργικό σύστημα του υπολογιστή σου και ποιόν πάροχο email χρησιμοποιείς
  • Τα ενδιαφέροντά σου – από την αγαπημένη σου ομάδα μέχρι τις προτιμήσεις σου στο φαγητό, τις αγορές, τα ταξίδια και τις διακοπές

Πώς αξιοποιεί το Facebook αυτά τα δεδομένα;

Το Facebook δίνει την δυνατότητα σε επιχειρήσεις να διαφημίσουν τις υπηρεσίες και τα προϊόντα τους στην κοινότητα του Facebook, οργανώνοντας καμπάνιες επί πληρωμή. Οι καμπάνιες αυτές είναι στοχευμένες, εμφανίζονται δηλαδή μόνο στο κοινό που έχει επιλέξει ο εκάστοτε διαφημιζόμενος για μεγαλύτερη απόδοση.

Ένας απλός τρόπος για να καταλάβεις γιατί σου εμφανίζεται μία συγκεκριμένη διαφήμιση είναι να πατήσεις το βελάκι που βρίσκεται στην επάνω δεξιά γωνία του παραθύρου της διαφήμισης και στη συνέχεια να επιλέξεις “Why am I seeing this?” (Γιατί το βλέπω αυτό;). Στις περισσότερες περιπτώσεις θα διαπιστώσεις ότι ανήκεις σε μία συγκεκριμένη κατηγορία χρήστη που πληροί ένα ή και περισσότερα κριτήρια από αυτά που έχει ζητήσει ο διαφημιζόμενος. Κάποιες άλλες φορές μπορεί να έχεις επιλεχτεί γιατί απλώς οι προτιμήσεις σου ταιριάζουν με αυτές άλλων καταναλωτών, συχνά φίλων σου.

Μπορεί λοιπόν να μη σε νοιάζει ή να μη δίνεις σημασία για το τι συνέπειες έχει η καθημερινή σου δραστηριότητα στο Facebook, τώρα όμως ξέρεις ότι αν μη τι άλλο διαμορφώνει την εικόνα σου ως καταναλωτή σε μία παγκόσμια αγορά.