Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Πανευρωπαϊκό Δίκτυο Εθνικών Κέντρων Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης INSAFE με στόχο την προώθηση της ασφαλέστερης και πιο υπεύθυνης χρήσης των online τεχνολογιών και των κινητών τηλεφώνων, ιδίως μεταξύ των παιδιών και των νέων σε όλο τον κόσμο.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου θα εορταστεί φέτος στις 11/02/2020 σε πάνω από 160 χώρες στον κόσμο. Την ευθύνη οργάνωσης στη χώρα μας έχει το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου SaferInternet4Kids το οποίο λειτουργεί από τον Ιούλιο του 2016 υπό την αιγίδα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ).

Το μήνυμα της φετινής ημέρας είναι: «Όλοι μαζί για ένα καλύτερο Διαδίκτυο»

Με αφορμή το σύνθημα της ημέρας το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ, επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα του Πανευρωπαϊκού δικτύου INSAFE/INHOPE, διοργανώνει έναν πανελλήνιο σχολικό διαγωνισμό με στόχο τα ίδια τα παιδιά να αποτυπώσουν τις ιδέες τους για το πώς αντιλαμβάνονται τo ποιοτικό – θετικό διαδίκτυο και γενικότερα πως αντιλαμβάνονται την ασφάλεια στον ψηφιακό κόσμο.

Με μια παγκόσμια προσέγγιση που βασίζεται στην κοινότητα, η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου ενθαρρύνει όλο τον κόσμο να συμμετάσχει και να διαδραματίσει το ρόλο του. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να το κάνετε αυτό:

  • Παιδιά και νέοι μπορούν να βοηθήσουν να δημιουργηθεί ένα καλύτερο διαδίκτυο με το να είναι ευγενικοί και να σέβονται τους άλλους ψηφιακούς χρήστες, προστατεύοντας την διαδικτυακή τους φήμη (και των υπολοίπων) και εξερευνώντας ευκαιρίες για δημιουργική διαδικτυακή συμπεριφορά.
  • Γονείς και κηδεμόνες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην ενδυνάμωση και την υποστήριξη των παιδιών στη χρήση της τεχνολογίας υπεύθυνα, με σεβασμό, κριτικά και δημιουργικά, είτε εξασφαλίζοντας έναν ανοιχτό διάλογο με τα παιδιά τους, εκπαιδεύοντάς τους να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ασφαλή και θετικό τρόπο ή ενεργώντας ως πρότυπο ψηφιακού πολίτη.
  • Δάσκαλοι, εκπαιδευτικοί και κοινωνικοί λειτουργοί μπορούν να βοηθήσουν στη δημιουργία ενός καλύτερου διαδικτύου εξοπλίζοντας τους μαθητές τους με τις ψηφιακές γνώσεις που απαιτούνται στο σημερινό κόσμο και αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη, που θα τους επιτρέψει να πλοηγούνται καλύτερα στον ψηφιακό κόσμο. Μπορούν να ενθαρρύνουν τα παιδιά να δημιουργήσουν το δικό τους περιεχόμενο, να κάνουν θετικές επιλογές στο διαδίκτυο και να αποτελέσουν ένα παράδειγμα σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς για τους μαθητές τους.
  • Η βιομηχανία μπορεί να βοηθήσει στη δημιουργία ενός καλύτερου διαδικτύου, δημιουργώντας και προωθώντας θετικό περιεχόμενο και ασφαλείς υπηρεσίες, καθώς επίσης δίνοντας την δυνατότητα στους χρήστες να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε θέμα, προσφέροντας ξεκάθαρες συμβουλές και κατανοητά εργαλεία ασφαλείας, καθώς και γρήγορη πρόσβαση σε επαγγελματική υποστήριξη.
  • Ιθύνοντες και πολιτικοί πρέπει να προσφέρουν μια κουλτούρα στην οποία όλοι οι παραπάνω μπορούν να λειτουργήσουν και να ευδοκιμήσουν. Για παράδειγμα, θα πρέπει στη διδακτέα ύλη των παιδιών να υπάρχει υλικό για την εκμάθηση της διαδικτυακής ασφάλειας, οι γονείς θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε κατάλληλες πληροφορίες και πηγές υποστήριξης, και η βιομηχανία θα πρέπει να ενθαρρύνεται να ρυθμίσει το περιεχόμενο και τις υπηρεσίες της. Επιπλέον, θα πρέπει να αναλάβουν δράση στην διακυβέρνηση και τη νομοθεσία, και εντέλει, να εξασφαλίσουν την ασφάλεια και την ευημερία των παιδιών και των νέων ανθρώπων με την εφαρμογή αποτελεσματικών στρατηγικών για την προστασία τους από τους κινδύνους του διαδικτυακού κόσμου.

Ο καθένας έχει την ευθύνη να κάνει μια θετική διαφορά στο διαδίκτυο. Μπορούμε όλοι να προωθήσουμε το θετικό, με το να είμαστε ευγενικοί, να δείχνουμε σεβασμό προς τους άλλους και να αναζητούμε θετικές ευκαιρίες δημιουργίας και διασύνδεσης. Μπορούμε όλοι να απαντήσουμε στην αρνητική χρήση του διαδικτύου αναφέροντας οποιοδήποτε ακατάλληλο ή παράνομο περιεχόμενο.

Περισσότερες πληροφορίες για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2020 μπορείτε να βρείτε στη σελίδα www.saferinternetday.org, όπου συμπεριλαμβάνονται και σύνδεσμοι για τις δράσεις που διεξάγονται σε κάθε χώρα.

Πηγή: Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου