Ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους ηλεκτρονικά χάρη στα πλεονεκτήματα του online shopping. Εκτός από το γεγονός ότι μπορούν να το κάνουν οποιαδήποτε στιγμή από την άνεση του σπιτιού τους, οι καταναλωτές μπορούν πολύ εύκολα να κάνουν έρευνα αγοράς, εντοπίζοντας το χαμηλότερο κόστος των προϊόντων που τους ενδιαφέρουν.

Ωστόσο, η εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει οδηγήσει πολλούς επιτήδειους στην εκμετάλλευση καταναλωτών που είτε από άγνοια είτε από απροσεξία πέφτουν συχνά θύματα κάποιας διαδικτυακής απάτης. Επιδιώκοντας την ασφάλεια συναλλαγών και την προστασία των καταναλωτών, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει εκδώσει κάποιες βασικές οδηγίες.

Συμβουλές προστασίας καταναλωτών για online shopping

  1. Βεβαιωθείτε ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα που έχετε επιλέξει να πραγματοποιήσετε τις αγορές σας παρέχει πλήρη στοιχεία της ταυτότητάς του, καθώς επίσης και στοιχεία επικοινωνίας, ώστε να μπορείτε να ελέγξετε ότι πρόκειται για πραγματικό κατάστημα.
  2. Ενημερωθείτε για τους Όρους και Προϋποθέσεις, την Πολιτική Επιστροφών, τα Μεταφορικά Έξοδα και ό,τι άλλο σχετίζεται με τις αγορές σας πριν προβείτε σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Οι πληροφορίες αυτές πρέπει να διατυπώνονται με σαφήνεια σε κάθε ηλεκτρονικό κατάστημα.
  3. Επιβεβαιώστε ότι το συνολικό κόστος των αγορών σας ταυτίζεται με αυτό που δηλώνεται στην ιστοσελίδα, συμπεριλαμβανομένων των νόμιμων φόρων και κάθε άλλης πρόσθετης επιβάρυνσης (π.χ. μεταφορικά έξοδα).
  4. Βεβαιωθείτε ότι το ηλεκτρονικό κατάστημα που έχετε επιλέξει να κάνετε τις αγορές σας διαθέτει πιστοποιητικό ασφαλείας (SSL Certificate) πριν προχωρήσετε σε οποιαδήποτε συναλλαγή. Οι ασφαλείς σελίδες φέρουν στην μπάρα διευθύνσεων ένα πράσινο λουκέτο και ξεκινούν με https:// ενώ στο κάτω μέρος έχουν ένα εικονίδιο ενός λουκέτου με την ένδειξη ασφάλειας.
  5. Κρατείστε αρχείο με τις συναλλαγές σας για παν ενδεχόμενο.
  6. Αποφύγετε προσφορές που εμφανίζονται σε παράθυρα pop-up αν αυτά προέρχονται από άγνωστες ιστοσελίδες ή σας αποστέλλονται ως ανεπιθύμητη αλληλογραφία (spam) μέσω email.
  7. Αναζητήστε τυχόν αξιολογικά σχόλια (reviews) πελατών που έχουν ήδη πραγματοποιήσει αγορές από το συγκεκριμένο κατάστημα.
  8. Μην δίνετε ευαίσθητα δεδομένα (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, email, αριθμό πιστωτικής κάρτας κτλ.) εάν η σελίδα έχει κάτι ύποπτο.

Σε κάθε περίπτωση, οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στη Γραμμή Καταναλωτών 1520 της ΓΓΕΠΚ τις εργάσιμες ημέρες και ώρες για οποιαδήποτε συμβουλή ή καταγγελία.