Μία από τις συνέπειες της πανδημίας του COVID-19 παγκοσμίως είναι η τηλεργασία, δηλαδή η μεταφορά της εργασίας στο σπίτι. Πολλές εταιρείες και οργανισμοί διεθνώς απασχολούν αυτή τη στιγμή προσωπικό που εργάζεται απομακρυσμένα από την ασφάλεια και θαλπωρή του οικιακού του χώρου.

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι η τηλεργασία τους εξυπηρετεί καλύτερα και ότι θα ήθελαν να συνεχιστεί ακόμη και μετά την άρση των μέτρων περιορισμού, καθώς εξοικονομεί και χρόνο και χρήμα από τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Επιπλέον, χάρη στην τεχνολογία είναι σε θέση να επιτελούν σχεδόν όλα τα καθήκοντά τους ηλεκτρονικά. Ωστόσο, η τηλεργασία έχει και μειονεκτήματα, όπως η διατάραξη της ισορροπίας μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής, η έλλειψη καθημερινής φυσικής επαφής με άλλα άτομα και η αδυναμία συγκέντρωσης.

Εάν παραμερίσουμε τις προσωπικές προτιμήσεις του καθενός, θα πρέπει να δεχτούμε την κατάσταση ως αναγκαίο προσωρινό (;) μέτρο για την προστασία μας. Πόσο προστατευμένοι είμαστε όμως αλήθεια; Οι ψηφιακοί κίνδυνοι που ελλοχεύουν σε κάθε μας διαδικτυακή δράση είναι πολλοί και καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι και προσεκτικοί.

Παρακάτω αναφέρονται ορισμένοι από αυτούς, καθώς επίσης και μέτρα για την καταπολέμησή τους.

1. Κακόβουλα λογισμικά και ιοί

Ευθύνονται για τη δυσλειτουργία του ηλεκτρονικού μας υπολογιστή. Ο βαθμός εξαρτάται από το είδος του ιού και μπορεί να προκαλέσει από μια απλή καθυστέρηση στην ταχύτητα έως καθολική διακοπή λειτουργίας της συσκευής μας και απώλεια δεδομένων. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις ζητούνται ακόμη και λύτρα για την επαναφορά του συστήματος από τους επιτήδειους (τα οποία παρεμπιπτόντως ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΠΟΤΕ). Η λύση; Δεν επισκεπτόμαστε ιστοτόπους αμφιβόλου ποιότητας, δεν κατεβάζουμε αρχεία από άγνωστες πηγές, προσέχουμε πάρα πολύ όταν ανοίγουμε μηνύματα e-mail διότι μπορεί να περιέχουν κάποιον ιό ως συνημμένο, εγκαθιστούμε ένα αξιόπιστο anti-virus και φροντίζουμε να κάνουμε τακτικά τις απαραίτητες αναβαθμίσεις στις εφαρμογές που χρησιμοποιούμε.

2. Επικίνδυνη αλληλογραφία

Παρατηρείται συχνά να λαμβάνουμε αλληλογραφία που έχει ως στόχο την εξαπάτησή μας μέσω κάποιας ενέργειας που μας προτρέπουν να κάνουμε. Για παράδειγμα να απαντήσουμε στέλνοντας κάποια πληροφορία, να επισκεφτούμε έναν σύνδεσμο, να ανοίξουμε ένα συνημμένο έγγραφο ή να κατεβάσουμε κάποιο αρχείο. Μάλιστα πολλές φορές το μήνυμα είναι τόσο όμορφα σχεδιασμένο που ακόμα και προχωρημένοι χρήστες ενδέχεται να πέσουν στην παγίδα. Τι κάνουμε λοιπόν; Καταρχήν, ελέγχουμε την διεύθυνση του αποστολέα. Εάν δεν τον γνωρίζουμε, πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί. Μπορούμε να το προωθήσουμε σε κάποιον ειδικό και να διερευνήσουμε την εγκυρότητά του ή απλώς να το διαγράψουμε. Υπενθυμίζουμε ότι κανένας οργανισμός ή εταιρεία δεν πρόκειται να σας ζητήσει ευαίσθητα στοιχεία, όπως κωδικούς, αριθμούς πιστωτικών καρτών κλπ. μέσω email και μάλιστα χωρίς ταυτοποίηση. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται να επιδεικνύουμε σε αρχεία με την κατάληξη .zip, .rar, .vbs και .exe. Αποτελούν τη συνηθέστερη μορφή επιθέσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

3. Ανεπιθύμητη αλληλογραφία

Είναι λογικό η ηλεκτρονική αλληλογραφία τις μέρες αυτές να είναι αυξημένη και να λαμβάνουμε πολύ μεγαλύτερο όγκο μηνυμάτων από ό,τι συνήθως. Πολλά από αυτά δε, δεν μας αφορούν, δεν τα ζητήσαμε και μας ενοχλούν. Το να τα διαγράψουμε είναι το μόνο εύκολο, αλλά είναι ταυτόχρονα και χρονοβόρο. Μία λύση είναι να επικοινωνήσουμε με τον πάροχό μας και να ζητήσουμε να αυξήσει τα μέτρα anti-spam προστασίας, ώστε αυτά να κόβονται πριν φτάσουν στη θυρίδα μας. Ακόμη, πολλά συστήματα διαχείρισης email διαθέτουν ρυθμίσεις που μπορούμε να ορίσουμε για μεγαλύτερη ασφάλεια. Τέλος, τα email που συμμορφώνονται με τους κανονισμούς GDPR διαθέτουν στο κάτω μέρος έναν σύνδεσμο για διαγραφή μας από τη λίστα των παραληπτών. Εάν δεν επιθυμούμε να λαμβάνουμε ενημερωτικά ή διαφημιστικά μηνύματα από έναν συγκεκριμένο αποστολέα, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον σύνδεσμο.

4. Phishing και pharming

Πρόκειται για μεθόδους εξαπάτησης μέσω διαδικτύου και πιο συγκεκριμένα στην απόσπαση στοιχείων αυθεντικοποίησης του χρήστη (username, password) με κακόβουλους σκοπούς. Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας τους, αλλά και μέτρα προστασίας πατήστε εδώ.

5. Υποκλοπή δεδομένων, προσωπικών, ευαίσθητων και μη

Κακόβουλα λογισμικά, ελεύθερα ασύρματα δίκτυα, δυσαρεστημένοι εργαζόμενοι, αδύναμοι κωδικοί και συσκευές χωρίς ενημερώσεις είναι κάποιες από τις πιο συνηθισμένες αιτίες να χάσετε πολύτιμα δεδομένα της προσωπικής ή της επαγγελματικής σας ζωής. Διαβάστε εδώ πώς μπορείτε να προστατέψετε τα δεδομένα της επιχείρησής σας και εδώ πώς δημιουργούμε ισχυρούς κωδικούς.

6. Μείωση ταχύτητας σύνδεσης από πρόσβαση στο router

Εάν ξαφνικά αντιμετωπίζετε πρόβλημα με την ταχύτητα της σύνδεσής σας και είστε βέβαιοι ότι δεν οφείλεται σε κάποιον ιό, τότε στρέψτε τις υποψίες σας στον δρομολογητή (router) σας. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα κάποιος να έχει αποκτήσει πρόσβαση σε αυτόν και να καταναλώνει τους πόρους σας ή ακόμα χειρότερα να υποκλέπτει τα δεδομένα σας. Σε προηγούμενο άρθρο μας παρουσιάζουμε 7 τρόπους με τους οποίους μπορείτε να προστατέψετε το router σας. Για να το διαβάσετε πατήστε εδώ.

7. Αστοχία υλικού

Τέλος, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ηλεκτρονικές μας συσκευές (pc, tablet, smartphone) που μας διευκολύνουν καθημερινά και ακόμα περισσότερο τώρα με την τηλεργασία, δεν είναι τίποτε άλλο παρά συσκευές, οι οποίες ενδέχεται να παρουσιάσουν κάποια βλάβη ανά πάσα στιγμή. Είναι λοιπόν συνετό να διατηρούμε επικαιροποιημένα αντίγραφα ασφαλείας (backup) από τα δεδομένα μας και να τα αποθηκεύουμε σε διαφορετικά μέσα (εξωτερικό δίσκο, USB stick κτλ.) ή ακόμα και σε διαφορετικές φυσικές τοποθεσίες.